وبلاگ گرین وب

“پرسونا مخاطب” یا Buyer Personas چیست؟ و چرا مهم است؟

شخصیت خریدار(پرسونا مخاطب) چیست؟

اگر شما اندکی با دنیای فروش ارتباط داشته باشید، در سال های اخیر حتما کلمه پرسونا مخاطب را شنیده اید.

پرسونا مخاطب در واقع یک نمونه ساختگی از مشتری ایده آل شماست که بر اساس تحقیقات در بازار و گردآوری اطلاعات واقعی از مشتریان فعلی شما بدست آمده است. پرسونا مخاطب به شما نشان می دهد که مخاطب شما چه کسی است؟ چه نیاز هایی دارد ؟ و هدفش از مطالعه محتوا شما چیست؟ پس از آن شما برای جذب مخاطب به چه چیز هایی نیاز دارید؟و میتوانید به راحتی هدف خود را برای تولید محصولات یا ارائه خدمات مشخص کنید.

برای ایجاد یک نمونه شخصیت خریدار مخصوص خودتان، بهتر است ابتدا روی جمعیت مشتریان خود تمرکز کنید، الگوهای رفتاری آن ها را پیدا کنید و انگیزه ها و اهداف آن ها را از خرید محصول شما، بصورت دقیق مشخص کنید.

با مطالعه این موارد، نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی در می یابید و می توانید به کمک این راهنمای جامع، شروع به توسعه محصول کنید.

در نتیجه شما را قادر خواهد ساخت که بتوانید محتوا، پیام ها، محصولات و خدمات خود را با نیاز قشر خاصی از افراد تطبیق دهید و بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری از جامعه هدف خود جذب کنید.

در کنار این مورد، لازم است به کاراکتر شخصیت منفی نیز توجه کنید؛ تحقیق کنید که ببینید کدام نوع از افراد از شما راضی نیستند، چه کسانی ممکن است از شما تبلیغات منفی کنند.

با بررسی این موارد می توانید تاثیرات منفی آن ها را خنثی کنید و مخاطب را از دست ندهید.

چگونه برای کسب و کار خود “پرسونا مخاطب” ایجاد کنیم؟

با توجه به اینکه پرسونا مخاطب (که گاهی با عنوان شخصیت بازاریاب از آن یاد می شود) تعمیم مناسبی از مشتری ایده آل شماست و وظیفه آن کمک به ما در زمینه بازاریابی، فروش، توسعه محصول و بهبود خدمات است، اما در صورت فهم نادرست معنی دقیق آن، ممکن است به کسب و کار شما آسیب وارد کند، پس ابتدا مطمئن شوید که به درستی متوجه مفهوم آن شده اید.

شما می توانید با استفاده از روش های مختلفی نظیر مصاحبه ،پرسشنامه و … با مخاطبین خود در ارتباط باشید و ویژگی های دموگرافیک و شخصیتی آنها را بررسی کنید.

برای تاثیر بهتر محتوا می توانید پرسونا مخاطب را در اختیار واحد فروش و بازرگانی قرار دهید تابتوانند به صورت موثرتر با مشتری و دیدگاه مخاطبین کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند.

سپس روش های زیر را به کار ببرید:

  • به بانک اطلاعاتی مخاطبینتان توجه کنید تا متوجه شوید که مخاطبینتان چطور به محتوای شما دست یافته و چگونه آن را مصرف می کنند.
  • هنگام ایجاد فرم، بخش هایی در آن تعبیه کنید که هر کس باتوجه به ویژگی های خود آن را پر کند، به این صورت شما اطلاعات منحصر به فردی از هر مخاطب خواهید داشت.
  • تجربیات تیم بازاریابی خود را ثبت کنید؛ نیروهای شما در ارتباط حضوری، تلفنی و حتی پیامی، می توانند نکات مهمی را از مخاطبین دریافت کنند.
  • پل های ارتباط خود را افزایش دهید؛ اگر مخاطب راه های ارتباطی زیادی داشته باشد، راحت تر می تواند درخواست ها و نیاز خود را با شما در میان بگذارد، به این صورت شما بیشتر نیاز ها و اهداف او را درک خواهید کرد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که پرسونا مخاطب خود را باید مرتبا به روز کنید،زیرا شخصیت مخاطب شما دائم در حال تغییر است و این مسئله می تواند تاثیر مثبتی بر روی کسب و کار شما داشته باشد.

همانطور که از Seth Godin نویسنده معروف نقل شده است:  « شما نباید برای محصولات خود مشتری پیدا کنید ، بلکه باید برای مشتریان خود ، محصول تولید کنید.»

شما می توانید در این زمینه با مشاوران ما در ارتباط باشید.  مشاوره

روابط عمومی هلدینگ دانش بنیان گرین‌وب

2 دیدگاه

سوال امنیتی *

  • در زمینه جذب مشتری دقیقا مطالبی که عنوان فرمودید کاربردی هست و این به عهده خود ارائه دهنده خدمات است که با توجه به خدماتی که ارائه میدهد و درخواستی که از مشتری دریافت میکند همه اینارو به صورت فیدبک جمع آوری کند و با ایجاد بستر مناسب مشتری های بعدی را جذب کند.

  • سلام
    این روزها واقعا خیلی مهمه که مشتریان و رفتارهای انها رو در صفحات وب بشناسیم و به انها احترام بگذاریم.ممنون از مقاله خوبتون

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید