وبلاگ گرین وب

مدیرعامل گرین‌وب: اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که تمام‌و‌کمال در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم

مدیرعامل هلدینگ دانش بنیان گرین وب در لایوی مشترکی که دوشنبه ۱۳ مرداد ماه با مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد در خصوص کلان داده و تحول دیجیتال در اکوسیستم خراسان و ایران در زمان کرونا، در خصوص کلان داده و تحول دیجیتال گفت: وقتی صحبت از تحول دیجیتال می‌شود، تمام ذهنها به سمت تحول دیجیتال در سازمانها می‌رود، اما منظور ما تحول دیجیتالی در جامعه و در حوزه فرهنگی است.

مهندس مهدی محمدی افزود: یکی از رسالت‌های گرین وب این است که ابزار تحول دیجیتالی را در جامعه برای سازمان‌های مختلف فراهم و به آنان در این زمینه کمک می‌کند. اما امشب من در مورد فرهنگ دیجیتالی در جامعه صحبت خواهم کرد و بعد ارتباط آن با کسب‌و‌کارها و استارت‌آپ‌ها را بررسی می‌کنیم.

کلان داده و تحول دیجیتال

بزرگترین وظیفه یک کارآفرین

وی ادامه داد: بزرگترین وظیفه و کاری که کارآفرین آن را باید به خوبی انجام دهد چیست؟ پاسخ‌های متفاوتی در این‌باره وجود دارد، اما بزرگترین وظیفه یک کارآفرین این است که بتواند خوب ببیند، به موقع ببیند، عمیق ببیند، متفاوت ببیند. اگر این توانایی را یک کارآفرین در خود ایجاد کند، می‌تواند اقدامات بسیار مهمی را رقم بزند.

مدیرعامل هلدینگ گرین وب خاطر نشان کرد: بشر از ابتدا تا الان همیشه در حال تغییر بوده است، اما در قرن بیست و یکم سرعت این تغییرات بسیار بیشتر شده و با از بین رفتن مرزها، همه چیز به هم نزدیک شده است و اینطور می‌توان گفت که یک تحول دیجیتالی در جامعه اتفاق افتاده است.

مهندس محمدی با تاکید بر اینکه یک تحول دیجیتال از درون اتفاق افتاده است و همیشه انسان‌هایی هستند که در مقابل این تغییر و تحولات مقاومت می‌کنند، گفت: این انسان‌ها نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا وجود دارند. کرونا یکی از کارهای خوبی که کرد این بود که تیر خلاص را به این آدم‌ها زد و ما شاهد تعطیلی بسیاری از اماکن مانند مدارس، مساجد و کلیساها بودیم و حتی جلسات دیپلمات‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

وی ادامه داد: علاوه براین حتی بسیاری پزشکان، بیماران خود را به صورت مجازی ویزیت کردند. بعد از کرونا مطمئن باشید دانش‌آموزان با دیدگاهی جدید به مدرسه خواهند رفت. دیگر فکر آنان نسبت به مدرسه عوض خواهد شد. این تحول دیجیتالی در تمام بخش‌های زندگی انسان تاثیر خود را گذاشته و بسیاری از عادت‌ها و رسوم چند هزارساله تحت تاثیر کرونا و تحول دیجیتال قرار گرفت و تغییر کرد و ما الان می‌توانیم ادعا کنیم که تمام و کمال در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم.

کارآفرین کسی است که تحول دیجیتالی را بشناسد تا بتواند با این چالش کنار بیاید، چون در غیر این صورت محکوم به شکست است.

مهندس محمدی در خصوص ویژگی‌های یک کارآفرین گفت: یک کارآفرین یا مدیر استارت‌آپ همیشه با انسان‌ها در ارتباط است. تمام این آدم‌ها درگیر تحول دیجیتالی هستند و کارآفرین کسی است که تحول دیجیتالی را بشناسد تا بتواند با این چالش کنار بیاید، چون در غیر این صورت محکوم به شکست است.

متد شتابدهی ساردینی

مدیرعامل گرین وب با اشاره به شتابدهنده گرین تک گفت: ما در این شتابدهنده سعی کردیم فضایی را فراهم کنیم تا استارت‌آپ‌ها بتوانند در آنجا نوآوری کنند. تمرکز ما در این شتابدهنده روی استارت‌آپ‌هایی است که توانایی صادرات داشته باشند و وارد بازارهای بین‌المللی شوند. در دوسال گذشته نمونه‌های بسیار خوبی وارد این حوزه شدند و ما برای اولین بار در ایران متد شتابدهی ساردینی را ایجاد کردیم. مدلی که از ماهی‌های ساردین گرفته شده و با کنار هم قرار گرفتن این ماهی‌های کوچک می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.

پیش خرید محصول استارت آپ ها

کلان داده و تحول دیجیتالمهندس محمدی با اشاره به نوع فعالیت شتابدهنده گرین‌تک گفت: ما جزو معدود شتابدهنده‌هایی هستیم که خدمات و محصولات استارت‌آپ‌ها را پیش خرید می‌کنیم. به این صورت استارت‌آپ‌ها در ابتدای راه می‌توانند محصول خود را به فروش برسانند تا مجبور نباشند برای بقا دست به ریسک‌های بالاتر بزنند.

روند کار به این صورت است که یک مگاپروژه در بستر کلود تعریف می‌کنیم. استارت‌آپ‌ها وارد کلود می‌شوند و هرکدام ایده‌ای در بستر کلود دارند. روی سایت گرین‌تک ایده خود را بارگذاری می‌کنند و وارد چرخه شتابدهی ما می‌شوند.

خبر خوب برای استارت‌آپ‌ها این است که از یک ماه دیگر مرکز شتابدهی را راه‌اندازی می‌کنیم تا خدمات ما متمرکز به مشهد و خراسان نباشد تا بتوانیم به کل کشور خدمات‌رسانی کنیم.

وی در خصوص ویژگی‌های یک استارت‌آپ گفت: وقتی در مورد استارتاپ صحبت می‌کنیم، دو ویژگی مهم جزو خاصیت‌های استارت‌آپ محسوب می‌شود. اولین مورد چابکی سازمان است و دومین ویژگی یک مدیر خلاق و نوآور که به موقع یک مشکل را دیده و یک راه کار خوب برای آن سراغ دارد.

استارت‌آپ برای من معادل این دو واژه است. اما یک استارت‌آپ همیشه محدودیت‌هایی هم دارد که معمولا محدودیت منابع است. و این باعث می‌شود که نتوانند خوب رقابت کند و در مارکت زنده بماند. بیشتر از ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند، آن هم به دلیل محدودیت منابع است.

مهندس محمدی افزود: تا چند سال گذشته، چابکی استارت‌آپ‌ها باعث شده بود که کمبود منابع را جبران کنند. اما تحول دیجیتالی و سرعتی که در این تحول بوجود آمد، باعث شد تا چابکی دیگر چاره کار نباشد و نرخ ریزش استارت‌آپ‌ها بیشتر از قبل شود و تغییرات هم بیشتر شود.

سه راه میان بر بقای استارت‌آپها

مدیرعامل گرین وب تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از استارت‌آپ‌ها دیگر وجود ندارند. ما به خاطر تداوم چند ساله در اکوسیستم به یک راهکار سه‌گانه رسیدیم که نام آن را شورت‌کات گذاشتیم و این راهکار باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها بقای خود را حفظ کنند.

مهندس محمدی ادامه داد: سه راس این مثلث علم داده، هوش مصنوعی و بیگ‌دیتاها است. اگر استارت‌آپ‌ها بتوانند دانش خود را در علم داده بالا ببرند، از هوش مصنوعی استفاده کنند و از کلان داده‌ها استفاده کنند و بدانند که چه استفاده‌هایی می‌توان از آن داشت، می‌توانند بقای خود را تضمین کنند. کلان داده‌ها در دسترس شهرداری‌ها و دولت هستند و می‌توان از آن الگوهای بسیاری بدست آورد که در نهایت باعث تولید ثروت می‌شود.

وی در خصوص راس دوم مثلث موفقیت گفت: راس دوم مثلثی که صحبت آن را کردیم خوشه شدن و محصول دادن است. یعنی اینکه استارت‌آپ‌ها در کنار یکدیگر و بااستفاده از مدل ساردینی می‌توانند رشد کنند و خوشه‌ای که می‌سازند می‌تواند تولید محصول کنند و به این صورت موفقیت خود را تضمین کنند. درست مانند یک محصول صنعتی که اجزای مختلف یک محصول توسط تولیدی‌های مختلف تولید می‌شود، مثل کفش.

مهندس محمدی ادامه داد: استارت‌آپ‌ها در دنیا باید به این سمت حرکت کنند. راس سوم پیدا کردن پارتنرهای استراتژیک است که باعث می‌شود تا سرعت رشد بالاتر برود. یک استارت‌آپ اگر نتواند پارنتر پیدا کند محکوم به شکست است. چون نمی‌تواند همه کارها را خود انجام دهد. این نشان می‌دهد پارنتر خوب می‌تواند بخشی از توانمندی را ایجاد کند و سرعت موفقیت را بالا ببرد.

ویدئوی کامل این لایو را می توانید در IGTV اینستاگرام گرین وب مشاهده نمائید.

روابط عمومی هلدینگ دانش بنیان گرین‌وب

یک دیدگاه

سوال امنیتی *

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید