وبلاگ گرین وب
سید حسن هاشمی در مصاحبه با دنیای اقتصاد

سید حسن هاشمی: توانمندسازی شرکت‌‌های دانش بنیان برای ورود به بازارهای بین‌المللی

سید حسن هاشمی در مصاحبه با دنیای اقتصاد از توانمندسازی شرکت‌‌های دانش بنیان برای ورود به بازارهای بین‌المللی می‌گوید…

روزنامه دنیای اقتصاد: هفته پیش بود که خبر انتخاب سید حسن هاشمی، نایب رئیس اتحادیه رایانه مشهد به عنوان عضو شورای علمی-فناوری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به گوش رسید.

از هاشمی که یکی از سه عضو و تنها نماینده خراسان رضوی در این شورا است، درباره مسئولیت جدیدش می‌پرسیم و او می‌گوید: همانطور که می‌دانید پارک‌های علم و فناوری سال‌هاست در اکوسیستم نوآوری کشور فعالیت مستمر و خوبی دارند اما به دلیل سرعت زیاد رشد صنعت آی تی نتوانستند در حمایت ازشرکت‌های نوپای آی تی نقش کلیدی خود را به نحو احسن ایفا کنند. بنابراین پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات که ذیل وزارت فناوری شکل گرفت، توانست حلقه گمشده در فرایند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را تکمیل کند.

عضو شورای علمی- فناوری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح می‌کند: در نظر داریم به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور در شورای پارک با تمرکز به توانمندسازی شرکت‌های نوپا و دانش بنیان برای ورود به بازارهای بین‌المللی و ارائه کالاها و خدماتی باکیفیت با رعایت استانداردهای بین المللی به دست مهندسان ایرانی نقش کلیدی خود را ایفا کنیم.

هاشمی از صادرات فناوری، صادرات خدمات دانش بنیان و صادرات خدمات آی تی به عنوان جایگزین‌هایی شایسته برای نفت نام می‌برد و می‌گوید: این اقدامات بدون توسعه زیرساخت‌های لازم مانند زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و قانونی محقق نخواهد شد و نیازمند کمک فعالان بخش خصوصی و تعامل سازنده با دولت است.

شیوع کرونا به نفع کدام شرکت‌ها بود ؟

سید حسن هاشمی، نایب رئیس هیأت مدیره نظام صنفی رایانه ای خراسان رضوی که خود مدیریت یکی از شرکت های دانش بنیان شناخته شده مشهد را هم برعهده دارد، درباره تاثیر کرونا بر کسب و کار استارتاپ ها و شرکت‌های دانش بنیان میگوید: ۴ حوزه از خدمات در دوران کرونا پیشرفت و رشد نسبتا خوبی د اشتند؛

دسته اول، گروهی که تامین محصولات و خدمات شامل خدمات مالی و بانکی یا پلت‌فرم‌های بازار سرمایه را برعهده دارند و یا تامین کننده کالاها مثل دیجی کالا هستند.

سید حسن هاشمی، رئیس هیات مدیره هلدینگ دانش بنیان گرین وبدر واقع، هر مجموعه ای که توانسته ارائه خدمات و محصولاتش را به صورت آنلاین و برخط انجام دهد، رشد نسبتاً خوبی داشته است.

هاشمی می افزاید: دومین حوزه، حوزه آموزش و پاد کست و ارائه دهنده های بازی و فیلم است که با توجه به خانه نشینی مردم به ویژه در ماه‌های نخست شیوع کرونا، رشد خوبی داشته است.

سومین بخش، ارائه دهنده‌های پلتفرم‌ها هستند؛ مجموعه‌های سایت ساز و خدمات ارائه آنلاین صنعت چاپ در این دسته قرار می گیرند. مردم به سمت آنلاین کردن کسب و کار و مجموعه‌های خود روی آورده اند و از خدمات این پلتفرم‌ها استفاده کرده‌اند و این باعث رونق بیشتر این مجموعه‌ها شده است. همچنین در بحث خدمات زیرساختی و خدمات ابری و نوین هم رشد خوبی به وجود آمده است.

نایب رئیس هیأت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای خراسان رضوی هم مانند رئیس پارک علم و فناوری استان به استارتاپ‌‎های حوزه گردشگری به عنوان بخشی که بیشترین آسیب و زیان را از کرونا دیده‌اند اشاره می کند و می گوید: مجموعه های فعال در حوزه گردشگری و رزرو هتل و بلیت افت شدیدی داشته‌اند. همچنین مجموعه‌های پلت‌فرم خودرو و سایت‌های ارائه دهنده قیمت خودرو به دلیل ممنوعیت قیمت‌گذاری خودرو  در سایت ها از سوی دولت دچار مشکل شده‌اند و بعضاً تعداد زیادی از این کسب و کارها دچار چالش‌های جدیدی شده‌اند.

پوست اندازی اقتصاد ایران

هاشمی هم در این باره می‌گوید: اگر وضعیت همچنان به همین منوال ادامه یابد، می‌بایست به شرکت های نوپا نوید پوست اندازی اقتصادی داد؛ یعنی اقتصاد ایران به معنای واقعی پوست خواهد انداخت و نسل جدید فعالان اقتصادی سهم عمده‌ای از اقتصاد را به دست خواهندگرفت و جایگزین شرکت های قدیمی و سنتی خواهندشد.

مسلماً ادامه این شرایط مستلزم تغییر در «بیزینس مدل» ها خواهد بود زیرا دیگر با مدل های کسب و کار سابق نمی‌توان نیازهای جدید کاربران را پاسخ داد و این همه‌گیری سبب تغییرات اساسی در رفتارهای مصرف کنندگان خواهد شد.

اقتصاد ایران به معنای واقعی پوست خواهد انداخت و نسل جدید فعالان اقتصادی سهم عمده‌ای از اقتصاد را به دست خواهندگرفت و جایگزین شرکت های قدیمی و سنتی خواهندشد

مدیرعامل [رئیس هیات مدیره] شرکت «گرین‌وب» یاد آور می‌شود: به تدریج فاصله تولید کننده و مصرف کننده به حداقل می‌رسد و تولید کالاهای داخلی توسعه بیشتری خواهد یافت و می‌توان با قدرت گفت که عصر دیجیتالی شدن ایران آغاز شده و در سال آینده با کشوری دیجیتال و با مردمی دیجیتالی تر روبرو خواهیم بود.

در چنین شرایطی، داده‌ها و تصمیمات مبتنی بر داده، مزیت رقابتی بزرگی برای شرکت‌ها خواهد بود. تسهیلات کرونایی دردی از دانش‌بنیان ‌ها دوا نمی‌کند، دولت از اسفند ماه و اوایل شیوع کرونا در ایران نسبت به حمایت از بنگاه های اقتصادی اقداماتی انجام داد؛

این حمایت‌ها شامل مهلت دادن به واحدها برای بازپرداخت تسهیلات شان و به تعویق انداختن زمان پرداخت مالیات و حق بیمه بود. همچنین تسهیلات کرونایی را برای واحدهای آسیب‌دیده از این شرایط درنظر گرفت.

اما آیا این تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان هم تعلق گرفت؟ اگربله، چه تاثیری در روند کاری آنها داشت؟

 هاشمی، نایب رئیس هیأت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای خراسان رضوی در اینباره می‌گوید: حمایت‌های متعددی از مراکز مختلف برای شرکت‌های دانش بنیان و نوپا در نظر گرفته شد اما اکثر این کمک‌ها بر حفظ بقای این شرکت‌ها متمرکز بود و نه بر توسعه بستر جهت پیشرفت و توسعه.

شاید اگر حاکمیت به جای تزریق وام برای پرداخت حقوق پرسنل به این شرکت‌ها، از متدهای خرید تضمینی استفاده می‌کرد و یا به مشتریان بالقوه آنها برای خرید محصولات وام پرداخت می‌کرد، آنگاه می‌توانست موثرتر عمل کند و زمینه توسعه و رشد این شرکت‌ها را بیشتر هموار سازد.

متن کامل این مصاحبه را در قالب فایل PDF بخوانید.

افزودن دیدگاه

سوال امنیتی *

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید