وبلاگ گرین وب

چگونه برای استارتاپ خود سرمایه گذار پیدا کنیم؟ قسمت اول

یکی از دلایل مهمی که استارتاپ ها در آغاز فعالیت خود با شکست مواجه می شوند، معمولا عدم یافتن سرمایه گذار مناسب در دوسال ابتدایی شروع به فعالیت است.

نداشتن سرمایه گذار به این معنی است که کسب و کار، منبع مالی لازم برای ورود به دنیای فروش، توسعه و بهبود را ندارد و زمان زیادی نمی تواند در عرصه رقابت ها دوام بیاورد.

یک استارتاپ باید علاوه بر مهارت های مورد نیاز در پیش برد … ، دانش کافی برای برقراری ارتباط و جذب سرمایه گذار را داشته باشد تا از شکست مجموعه خود در ابتدای راه جلوگیری کند.

با رونق گرفتن بازار استارتاپ ها، بارها این جمله را از زبان صاحبان ایده شنیده ایم که:

” ما یک تیم استارتاپی خوب هستیم، مدت ها روی یک ایده کار کرده ایم و به محصول تبدیل شده است؛ حالا که آماده ورود به بازار است به دنبال یک سرمایه گذار هستیم.”

با احتمال بیش از ۹۰ درصد، فرد مقابل حاضر به سرمایه گذاری در چنین استارتاپی نخواهد بود! دلیل آن هم کاملا واضح است، یک سرمایه گذار روزانه با تعداد زیادی درخواست مواجه می شود که اکثر قریب به اتفاق آن ها گمان می کنند بهترین ایده و بهترین تیم را دارند.

سرمایه گذار برای اینکه بتواند به شما به عنوان مدیر یک پروژه استارتاپی اعتماد کند و مبلغ زیادی در اختیار شما قرار دهد، نیاز به اعداد و ارقام دقیقی در مورد مخارج، جذب نیرو، توسعه اپلیکیشن و … دارد و نمی تواند به حدسیات شما که هزینه های احتمالی را تخمین زده اید اعتماد کنند.

اکثرا تصور می کنند برای یک استارتاپ خوب باید فقط تلاش کنند و نمونه اولیه محصول خود را توسعه دهند تا به مرحله دریافت بودجه برسند، اما در واقعیت اینطور نیست!

شما نمی توانید برای مثال شش ماه، متناوب روی یک ایده کار کنید و بعد یک روز صبح بیدار شوید و تصمیم بگیرید پول جمع کنید! بلکه باید از ابتدا حساب شده و دقیق عمل کنید و برای مخارج خود برنامه ریزی کنید.

راه حلی که کارشناسان حوزه کسب و کار گرین وب به شما پیشنهاد می کنند به ترتیب زیر است:

۱.سرمایه گذاران مناسب را بشناسید:

برای پیدا کردن سرمایه گذار مناسب با کسب و کار خود لازم است به چند سوال پاسخ دهید:

آیا به دنبال سرمایه گذار فرشته ( angel investors) هستید یا سرمایه‌گذار نهادی ( Institutional investor) ؟

فضای کاری سرمایه گذاری شما متناسب با چه اشخاصی است؟

مقیاس های بزرگتر را در نظر بگیرید و تحقیق کنید که آیا فرد یا مجموعه مورد نظر، سرمایه گذار مناسبی است ؟

برای پیدا کردن سرمایه گذار مناسب باید زمان بگذارید و جستجو کنید، این یکی از مهمترین انتخاب های شما در مسیر راه اندازی یک کسب و کار است.

۲. یک فایل وضعیت داشته باشید.

هنگامی که سرمایه گذاران مناسب برای استارتاپ خود پیدا کرده اید، باید یک سند برای پیگیری آنها ایجاد کنید؛ در این سندها شماره تماس، معرف، وضعیتی تمایل آن ها و حتی موضوعات مهمی که در هر تماس به مطرح می گردد را یادداشت کنید.

احتمالا شما به جلسات زیادی با افراد مختلف نیاز داشته باشید، پس بهتر است قبل از هر کدام از این جلسات دید کاملی نسبت به وضعیت داشته باشید.

این موضوع منجر به بیشتر شدن اعتماد سرمایه گذار نیز می شود.

۳. دایره روابط اجتماعی خود را افزایش دهید.

بهتر است که در ابتدای معرفی خود به یک سرمایه گذار، یک معرفی صمیمی داشته باشید که راه به دست آوردن آن، گسترش دایره روابط اجتماعی شما است که به طور کلی، متمرکز بر سه چیز است:

  1. مدارس، دانشگاه و محیط هایی که در آن حضور داشته اید.
  2. محیط هایی که درحال حاضر در آن جا مشغول هستید.
  3. دوستان و آشنایانی که با آنها در ارتباط هستید.

حال باید لیستی از افراد سرمایه گذار استخراج کنید و ببینید از کدام راه می توانید به آن ها دست یابید. برای مثال اگر می‌خواهید به سرمایه گذاری در پایتخت دسترسی پیدا کنید، باید ببینید کدام یک از دوستانتان در آنجا زندگی می کنند و یا چه کسی با این فرد سابقه همکاری داشته است.

این لینک به شما کمک می کند که علاوه بر متوجه شدن ویژگی های شخص مقابل، با معرفی خود در هنگام ارتباط، حس بهتری را به او منتقل کنید.

۴.برای “نه” شنیدن آماده باشید.

این حالت را پیش بینی کنید که ۱۰۰ جلسه برگزار کنید و به راحتی در ۹۰ مورد ازین جلسه ها پاسخ “نه” بشنوید و ۱۰ نفر دیگر به شما بگویند “خبر می دهیم”.

البته ممکن است در این میان چند نفر به شما “بله” بگویند.

درست است که شما زمان زیادی را صرف کرده اید و در این راه هزینه های زیادی پرداخت کرده اید، اما بدانید که سرمایه گذاران روزانه هزاران نفر با وضعیت مشابه شما ملاقات می کنند پس آمادگی رویارویی با این مسئله را داشته باشید تا انگیزه های خود را از دست ندهید و دست از تلاش بر ندارید.

۵.از زمان برای یادگیری استفاده کنید.

در هرکدام از جلساتی که در انتهای آن “نه” می شنوید، نکات زیادی برای یادگیری دارند.نکاتی درباره خودتان، درباره سرمایه گذاران یا حتی درباره مجموعه  شما؛ به این ترتیب شما یاد خواهید گرفت در جلسات بعد چگونه به سوالات دشوار و گمراه کننده، مانند یک حرفه ای پاسخ دهید.

۶.عجول نباشید.

درک کنید که دریافت پول زیاد و ایجاد اعتماد زمان زیادی نیاز دارد، ماه ها طول می کشد که شما جلسات تنظیم کنید، این جلسات ممکن است به دلایل مختلف لغو شوند، افراد نیازمند زمان هستند تا راجع به صحبت های شما فکر کنند و ممکن است نیاز مند جلسات و توضیحات بیشتر باشند.

پس عجول نباشید و بدانید که برای موفقیت نیاز به طی شدن یک روند زمان بر است.

در این زمینه می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.  مشاوره

 

 

روابط عمومی هلدینگ دانش بنیان گرین‌وب

یک دیدگاه

سوال امنیتی *

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید