وبلاگ گرین وب
Frederick Phillips Brooks

هشت بیت و یک بایت

مصاحبه با فردریک بروکز، دانشمند و طراح سیستم ­های رایانه ­ای

فردریک فلیپس بروکز، یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین افراد در جهان صنعت رایانه ­هاست؛

علوم رایانه ­ای و تمامی زیر شاخه ­های مربوط به آن در مقایسه با دیگر شاخه­ های علم بسیار جدید هستند و با این که مدت زمان کمی است که به زندگی انسان­ ها وارد شده ­اند، اما بیشتر از تمامی علوم دیگر، زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده ­اند.

آن چه که ما در حال حاضر از پیشرفت فناوری­ ها می­بینیم، نتیجه­ ای از تلاش دانشمندانی قدیمی است که شاید دیگر نباشند تا پیشرفت کارشان را اکنون ببینند. به همین دلیل سازمانی تاسیس شده که فهرست مشاهیر و پیشگامان دانش رایانه را ثبت می­کند.

در این سازمان نام و مشخصات تمامی افرادی که سهم بزرگی در شکل­ گیری فناوری­ های امروزی دارند، به ثبت خواهد رسید. یکی از افرادی که نام آن تا به حال در این سازمان ثبت شده است، فردریک فلیپس بروکز Frederick Philips Brooks، است. این دانشمند آمریکایی که در 19 آوریل سال 1931 متولد شده است، یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین افراد در جهان صنعت رایانه­ هاست. بروکز که فارغ­ التحصیل دانشگاه دوک است در شرکت بزرگ آی­ بی ­ام به عنوان مدیر توسعه نرم ­افزار مشغول به کار است.

او تا به حال جوائز بسیاری را در رابطه با اختراعات و انجام پروژه ­های مختلف رایانه ­ای به دست آورده است که از مهم­ترین آن­ ها می­توان به کسب مدال ملی فناوری در سال 1985 و کسب جایزه تورینگ در سال 1999 اشاره کرد. بروکز لیسانس و فوق لیسانس خود در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه هاروارد کسب کرد و دوره دکترا را در رشته علوم رایانه در دانشگاه دوک گذراند. بروکز از سال 1956 به شرکت آی­ بی­ ام پیوست و به طور مداوم برای این شرکت فعالیت کرده است و تا به حال چند ابر رایانه را برای این شرکت طراحی کرده است.

عده بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که اصطلاح معماری رایانه توسط این دانشمند ابداع شده است. بروکز در سال 1964 گروه علوم رایانه را در دانشگاه کارولینای شمالی تاسیس کرد و به مدت 20 سال ریاست آن را به عهده داشت.  او تا به حال کتاب­های بسیاری در زمینه علوم نرم­افزار رایانه نوشته است و در حال حاضر هم مشغول تحقیق روی محیط­های مجازی و معماری نوع خاصی از رایانه ­ها می­ باشد.

سایت wired مصاحبه­ ای را با او انجام داده است که در ادامه می‌­خوانیم:

-این اتفاق چگونه رخ داد که فردی که در سال 1940 در یک خانواده کشاورز در کالیفرنیا زندگی می­کرده است از رشته ­ای مانند علوم رایانه ­ای سر درمی­ آورد؟

+ از دوران کودکی علاقه زیادی به جمع کردن نقشه ­ها و پیدا کردن راه ­ها داشتم. یکی از بزرگ­ترین سرگرمی ­هایم جمع­ آوری داده ­ها بود و در زمانی که 13 سال داشتم در یک مجله، اطلاعاتی را در مورد رایانه Harvard Mark 1، خواندم و از همان زمان احساس کردم که به رایانه علاقه دارم.

-در سال 1950 وقتی که برای اولین بار یک رایانه را لمس کردید، چه احساسی داشتید و چه کاری با آن انجام دادید؟

+در آن زمان سال اول دانشگاه بودم و با دوستم برنامه­ ای برای ساخت آهنگ نوشتیم، آهنگ­ هایی که با استفاده از آن برنامه ساختیم، به قدری خوب از کار درآمدند که آن­ها را به گروه ­های کر فروختیم.

-در آن زمان فکر می­ کردید که در آینده روزی برسد که تمامی کارها با استفاده از رایانه­ ها انجام شود؟

+به هیچ وجه، زیرا در آن زمان چیزی مانند رایانه­ های امروزی وجود نداشت و همه رایانه­ ها در حد ماشین حساب بودند و بیشتر برای انجام محاسبات از آن­ ها استفاده می­شد.

-با این اوصاف در زمان وارد شدن رایانه ­های شخصی چه احساسی پیدا کردید؟

+در آن زمان حسابی شوکه شدم و بعدش هم به خاطر ارزان شدن رایانه ­ها و تولید بالای آن­ها بیشتر تعجب کردم. در حقیقت نمی­توانستم باور کنم که یک تولید کننده در صنعت رایانه بیش از 100ها میلیون رایانه را در عرض یک سال تولید کرده و بتواند آن­ ها را به فروش برساند.

-تا به حال شده است که ببینید فردی کتاب­ هایتان را می­ خواند که برنامه نویس نیست؟

+بله و جالب است که بدانید من اولین کتابم را در حدود 35 سال پیش نوشتم و هنوز هم بعد از این مدت این کتاب چاپ می­شود و افراد مختلف آن را می­ خوانند.

-در میان تمام اختراعاتی که داشته­ اید، از نظر خودتان بزرگترین دستاوردی که برای جهان فناوری ­ها داشته­ اید چه بوده است؟

+من سری IBM 360  را طراحی کردم و برای این سری تصمیم گرفتم که هر بایت را از 6 بیت به 8 بیت تغییر دهم. این تغییر کوچک این امکان را به وجود آورد که حروف کوچک هم به جهان رایانه­ ها راه پیدا کنند که از نظر من تغییر بسیار بزرگی است.

-شما برای استفاده شخصی­ تان از سیستم ­عامل مک استفاده می ­کنید، نظرتان در مورد آن چیست؟

+من فکر می­ کنم استیو جابز در ابتدا نگرشی جدید را به وجود آورد و بعد تمامی مشکلات را به تدریج برطرف کرد و این روند یک طراحی ایده ­آل است.

 

 

افزودن دیدگاه

سوال امنیتی *

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید