وبلاگ گرین وب
کسپرسکای

مردی برخواسته از میان ویروس ها

مصاحبه با یوجین کسپرسکی، موسس شرکت کسپرسکی

یوجین کسپرسکی، یکی از برترین کارآفرینان IT و از حرفه ­ای ترین کارشناسان امنیت در جهان است.

امنیت در جهان امروز که بیشتر بخش­ های آن بر پایه رایانه و اینترنت و دیگر ابزارهای دیجیتالی استوار است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از شرکت­ هایی که در چند سال اخیر توانسته به واسطه عملکرد موفقی که داشته است، محبوبیت زیادی را در میان کاربران دیجیتالی، کسب کند، شرکت بزرگ و معتبر کسپرسکی است که در زمینه امنیت و تولید محصولاتی مانند آنتی ویروس فعالیت دارد.

بنیان گذار این شرکت آقای یوجین کسپرسکی است. او در رشته ریاضیات و رمزنگاری درس خوانده است و در حال حاضر او را به عنوان یکی از برترین کارآفرینان IT و از حرفه­ ای ترین کارشناسان امنیت در جهان می ­شناسند.

یک مجله آلمانی با نام اشپیگل مصاحبه ­ای را با یوجین کسپرسکی در مورد موضوعاتی چون حمله­ های سایبری اخیر به شرکت ­های چند ملیتی انجام داده است و همچنین در این مصاحبه به مواردی مانند آن چه که در گذشته در پشت پرده طراحان ویروس استاکس نت وجود داشته هم اشاره شده است. آقای کسپرسکی اعتقاد دارد که خشونت در فضای اینترنت در حال گسترش است و بهتر است که به طریقی جلوی آن گرفته شود تا جوانان و نوجوانانی که امروزه بیشتر ساعات خود را در طول شبانه روز در جهان مجازی می­ گذرانند به خاطر مسائلی چون نبود امنیت یا وجود خشونت، ضرر نکنند.

در ادامه این مصاحبه را با هم می­‌خوانیم.

-یادتان می ­آید که آخرین بار کی هک شدید؟ آیا اصلا این اتفاق تا به حال برای شما افتاده است؟

+بله به تازگی دو بار رایانه من به ویروس آلوده شده است. دفعه اول زمانی بود که در یک کنفرانس، فلش یکی از دوستانم را به سیستمم زدم که در این بار آنتی ویروس شرکتمان توانست مشکلم را حل کند و بار دوم هم زمانی بود که به وب سایت آلوده یک هتل قبرسی وارد شدم و فهمیدم که بد افزاری روی سیستمم جا خوش کرده است.

-آیا هنوز هم پیش می ­آید زمانی که از فناوری به کار گرفته شده در ساختار یک ویروس هیجان زده شوید؟

+به نظر من هر چه که یک ویروس دارای ساختار پیچیده ­تری باشد، شکستن الگوریتم آن هم لذت بیشتری به همراه خواهد داشت. من در زمانی که الگوریتم یک ویروس را می­شکنم هم بسیار خوشحال می ­شوم و هم سرشار از حس احترام نسبت به نویسنده ویروس می­شوم و خلاقیتش را تحسین می­کنم. اما به هر حال مواردی هم وجود دارد که این احساس ذوق زدگی و احترام به حس تاسف تبدیل می­شود زیرا نوشتن ویروس یک جرم است و من به هیچ عنوان در هیچ زمانی با هکرها کار نخواهم کرد.

-در چند سال اخیر که به نوعی جنگ سایبری در میان ملل مختلف شدت بیشتری گرفته است، شرکت شما موفق ظاهر شده است، در این زمینه چه نظری دارید؟

+به نظر من در این جنگ هیچ برنده ­ای وجود ندارد و تنها کاری که از دست ما برمی­ آید این است که بر این امر نظارت کنیم تا اوضاع از تحت کنترل خارج نشود. تنها در یک صورت می­توان جلوی جنگ سایبری گرفت و آن هم این است که یا جلوی مردم را بگیریم و یا جلوی رایانه­ ها را که این امر هم غیرممکن می­ باشد.

-کمی در مورد کسپرسکی لب توضیح دهید.

+ما در حال حاضر بیش از 2000 کارمند داریم و شاید بتوان گفت که در مقایسه با دیگر شرکت­ ها مانند مکافی یا سیمانتک که سال­ هاست در این زمینه فعالیت دارند، شرکت کوچکی به حساب آمده و هنوز در ابتدای راه هستیم. البته کارشناسان ما به شدت مشغول کار هستند و باید بگویم که من معتقدم بهترین برنامه نویسان جهان در مسکو قرار دارند و بودن شرکت ما در روسیه یک مزیت بزرگ برایمان به حساب می­ آید. خوشبختانه دانشگاه ­های مسکو در این شاخه پیشرفت چشم­گیری داشته­ اند و از نظر فنی به شکلی متمایز از دیگر شرکت ­ها عمل می­کنیم و در نوشتن نرم افزارهای حرفه­ای و تخصصی کاملا تبحر داریم.

-محصولات شما در کدام کشورها بیشتر مورد استفاده قرار می ­گیرد؟

+ما در آلمان رتبه اول را کسب کرده­‌ایم و در آمریکا هم رشد بسیار سریعی را داشته ­ایم و مشتری­ های ما در سراسر جهان در حال افزایش هستند.

-بیشتر ویروس ­ها، از کدام مناطق می­ آیند؟

+متاسفانه ویروس­ ها کارت شناسایی ندارند و ما تنها در بعضی از موارد می­ توانیم زبان فرد ویروس نویس را از نحوه ارتباط با ویروسش و دستوراتی که به آن می­ دهد، تشخیص دهیم. برای همین نمی­توان دقیقا شناسایی کرد که ویروس ­ها بیشتر در چه مناطقی طراحی می­شود.

-چرا اخیرا، هکرها به شرکت­ های معتبری مانند گوگل یا سونی حمله ور شده ­اند؟

+هکرها به شکستن سیستم ­های امنیتی مستحکم علاقه بسیاری دارند و بیشتر از آن به دستیابی به اطلاعات محرمانه شرکت های بزرگ و معتبر علاقه ­مندند. با این حساب جای تعجب وجود ندارد که چرا هکرها به گوگل زیاد حمله می­کنند. البته این ماجرا بیشتر به صنعت جاسوسی خصوصی در جهان باز می­ گردد که بسیاری از کشورها هم در آن دخیل هستند.

جهت دریافت خدمات امنیتی و آنتی ویروس های حرفه ای می توانید با گرین وب در ارتباط باشید. سیستم های امنیتی

افزودن دیدگاه

سوال امنیتی *

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید