وبلاگ گرین وب
سلامت روحی و روانی در محل کار

چطور در محیط کار سلامت فکری و جسمی بیشتری داشته باشیم؟

کارمندان در طول هفته تقریبا یک‌‌چهارم وقت خود را در محیط کار می‌گذرانند، این زمان بیشتر از زمانی است که در هر جای دیگر سپری می‌شود؛

پس بهتر است با رعایت اصول، برای سلامت فکری و جسمی تلاش کنیم.

اگر در محیط کار حال بهتری داشته باشیم (از لحاظ جسمی و فکری)، خیلی زود شاهد بهبود نتایج خواهیم بود.

۱.در مصرف تنقلات احتیاط کنید.

احتمالا وقتی پشت میز خود نشسته اید و درگیر کارهای روزانه خود هستید، متوجه تمام شدن بسته خوراکی‌هایتان نشوید! سعی کنید از این به بعد کنترلی روی استفاده از تنقلات خود و خوردنی‌هایی که همکارانتان به شما تعارف می‌کنند داشته باشید، سعی کنید روی میزتان میوهو میان وعده های سالم داشته باشید تا به شمت بیسکوییت و شیرینی و … کشیده نشوید.

از خوردن ناهار سنگین و پرچرب برای وعده ناهارتان  بپرهیزید، با صرف غذای سبک و مقوی، انرژی لازم را برای ادامه کار بدست آورید.

همچنین از مصرف بیش ازحد چای بپرهیزید، این نوشیدنی در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند به معده آسیب برساند.

۲.با همکاران خود ارتباط برقرار کنید.

فردی که با همکاران خود روابطی قوی و گسترده برقرار کرده، بهتر می‌تواند درجهت رشد و پیشرفت حرکت کند و وظایف خود را به‌شکلی مطلوب انجام دهد. ولی ازسوی دیگر، زیاده‌روی در ایجاد ارتباط با همکاران نیز مانند زیاده‌روی در هر کار دیگری زیان‌آور است. بنابراین ما باید بدانیم که چگونه می‌توانیم با همکاران خود رابطه‌ی مفید و سازنده‌ای برقرار کنیم که به رشد و موفقیت شغلی و حرفه‌ای ما کمک کند و به آرامش و حس شادمانی ما در محل کار بیفزاید.

۳.برای خودتان هدف در نظر بگیرید.

اگر برای برنامه های هر روزه خود هدف تعیین نکنید، می‌بینید که ترتیب انجام کارها هیچ روال مشخصی ندارد، این اتفاق به سردرگمی و کلافگی شما منجر می‌شود.

به نتیجه رساندن کارهای روزمره  و وظایف کاری یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت روحیه و انرژی بخشیدن به خودتان است. با یک برنامه‌ریزی امکان‌پذیر و دقیق اطمینان حاصل کنید که به تمام اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خواهید رسید.

با این کار می‌بینید تا چه حد حال روحی بهتری خواهید داشت.

۴.به میزان کافی آب بنوشید.

حدود 65 درصد از بدن هر انسانی را آب تشکیل می‌دهد، کم آبی باعث بی‌حالی می‌شود، پس روی میز کارتان یک بطری آب قرار دهید تا نوشیدن آن را فراموش نکنید و با این کار بدنتان را مرطوب نگه دارید.

۵.درست نشستن را تمرین کنید.

کارمندان ساعات زیادی را در محل کار در حالت نشسته می‌گذرانند، هرچند طریقه‌ی نشستن صحیح به سادگی قابل اجراست و یکی از مهم‌ترین راه‌کارها برای حفظ سلامتی در محیط کار محسوب می‌شود، اما افراد زیادی این نکته را رعایت نکرده و در طول ساعت‌های کاری فشار فرساینده‌ای را به بدن خود وارد می‌کنید. مهم‌ترین قسمت برای درست نشستن ، استفاده از یک صندلی استاندارد و خوب است. یک صندلی استاندارد باید راحتی و پشتیبانی کامل را برای پشت، کمر و نشیمنگاه فراهم کند. ارتفاع صندلی را نسبت به سطح میز و محل قرارگیری مانیتور تنظیم کنید. مراقب باشید پشتی صندلی شما از میزانی مشخص بیشتر به عقب خم نشود. قرار گرفتن بدن و ستون مهره‌ها در حالت عمودی باعث می‌شود تا کمترین فشار و احتمالا آسیب به بدن شما در طول ساعت کاری وارد شود.

۶.کمی از جای خود برخیزید!

نشستن طولانی باعث گرفتگی عضلات می‌شود؛ با فعالیت بدنی کوتاه، خستگی ماهیچه‌ها را رفع کنید و انرژی تازه‌ای بگیرید.

این کار نیاز به جای مخصوص یا آموزش و مربی ندارد و فقط با قدم زدن و چند حرکت کششی ساده، می‌توانید تجدیدقوا کرده و به سلامت فکری و جسمی خود کمک کنید.

۷.از نظافت شخصی و نظافت اطرافتان غافل نشوید.

استحمام روزانه، پوشیدن لباس مناسب و خوش بو و عدم استفاده از عطرهای تند در ابتدا باعث حال خوب خود شما و بعد منجر به بهترشدن حس همکارانتان خواهد شد.

همچنین میز و کامپیوتر و صندلی شما، در معرض باکتری وجود دارد، پس مرتبا آن را مرتب، تمیز و ضدعفونی کنید.

از نزدیک شدن زیاد به افراد بپرهیزید که بسیاری از بیماری‌ها از همین طریق منتقل می‌شود.

 

 

منابع:

https://www.digikala.com/mag

http://www.salamatnews.com

یک دیدگاه

سوال امنیتی *

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید